Ktorý čaj je najlepší na chudnutie?

Veľa čajov sa dnes odporúča pre tých, čo chcú schudnúť. Ktorý z nich vám však môže reálne pomôcť? Obávam sa, že odpoveď sa vám nebude páčiť.

Predajcovia čajov spravia všetko preto, aby predali. Ak je o nejakom čaji “známe”, že podporuje chudnutie, potom to napíšu veľkými písmenami na obal a aj do reklám. Podľa možností namiesto “podporí chudnutie” sa napíše “čaj, z ktorého sa schudne” prípadne ešte lepšie “schudnite s čajom…”. Každý, kto takú reklamu potom vidí začne uvažovať. Povie si “predsa nie je možné, aby si výrobca vymýšľal”. Na každom šprochu pravdy trochu a šup – do košíka.

Nie je dôležité, že pijete čaj – dôležité je, že pijete tekutinu

Asi najdôležitejšie, čo môžete pravidelným pitím čaju získať je pitný režim. Už samotné dodržiavanie pitného režimu podporí chudnutie. Práve na tieto dôvody treba preto myslieť ako na prvé:

  • Ak dodržiavate pitný režim, nebudete cítiť hlad.
  • S pravidelným pitím v tele beží správna látková výmena – čiže cudzím slovom metabolizmus. No a tí čo chudnú sa vždy dychtivo dožadujú práve tieto procesy držať čo najviac na normále.
  • Ak dokážete stále kontrolovať príjem tekutín, budete asi kontrolovať aj svoje jedlo, pretože “dávate pozor”.

Je teda jedno, či pijete čaj, alebo vodu. Vždy je to pitný režim. Žiadna iná tekutina už totiž pitným režimom nie je – väčšinou obsahujú cukor, chemikálie (limonády), či priamo energiu (pivo, mlieko…).

Ktoré látky z čaju môžu podporiť chudnutie

Ak už by ste chceli skúmať čaj a jeho vplyv na organizmus, nájdete dve zložky, ktoré vás budú zaujímať:

  • Kofeín, teín. Táto látka zrýchľuje tep a aj niektoré iné procesy a zvyšuje čulosť. Žiaľ, je návyková a tak v čase bude treba dvíhať dávky. Ak sa vďaka kofeínu budete viac hýbať, zlepší to aj váš celkový výdaj energie. Dajte si preto čaj, kávu, alebo tabletku s kofeínom, guaranou… To vás spraví čulejšími a vďaka tomu budete viac míňať energiu.
  • Antioxidanty, fytochemikálie. Tieto látky prospievajú zdraviu. Chudnutie neovplyvnia.

Pokiaľ si máte vybrať medzi pitím kávy a čaju, čaj je lepší. Jeho účinok kofeínu je pomalší, ale aj dlhodobejší. Káva pôsobí rýchlo, ale obsahuje aj mnoho iných látok.

Pokiaľ máte pocit, že sa po čaji trocha chvejete, tak to je presne dôsledok zvýšenia metabolizmu. Nervozita, “čulosť” jednoducho “žerú” energiu. To znie nádejne, ale neznamená to, že by čaj obsahoval nejaké “látky”, ktoré sa v tele presunú k tukovým bunkám a “zožerú” ich. Nič také nehrozí. Pojmy ako “odbúravanie tukov vďaka čaju” sú len zbožné priania obéznych a možno reklamné výkriky predajcov.

Čaj sám neovplyvní vašu váhu

Pokiaľ trpíte obezitou, tak vám žiadne množstvo čaju neovplyvní hmotnosť. Ak obsahuje veľa kofeínu, môže vám prísť zle od srdca. Ale ani to nepomôže schudnúť.

Výdaj energie prostredníctvom výraznejšej čulosti je totiž len malý. Ak by ste sa stravovali veľmi presne tak, že by výdaj a príjem energie boli v rovnováhe, potom by pitie čaju zvýšilo výdajovú časť rovnice. Strava by teda bola trocha nedostatočná a to by mohlo ovplyvniť vašu váhu. Obézny človek sa však spravidla stravuje tak, že jeho príjem násobne prekračuje výdaj. Zvýšenie výdaju pomocou čaju o pár jednotiek percent sa jednoducho nemá ako prejaviť.

Čaj s cukrom, alebo medom je zlý nápad

Nuž a nakoniec – veľa ľudí si čaj sladí. V tej chvíli sa čaj mení z pitného režimu na potravinu. Myslite na to. Je jedno či si ho prisladíte cukrom. Trstinovým, prírodným, či akýmkoľvek. Je to energia rovnako, ako keď si prisladíte medom. Aj malé množstvo cukru (lyžička cukru, alebo medu) stačí na to, aby ste spôsobili energetické plus. V tej chvíli telo nemá možnosť chudnúť.

Mimochodom, piť sladkú vodu zvanú čaj len prehlbuje vašu takpovediac závislosť. Prečítajte si článok ako sa zbaviť chuti na sladké. V ňom popisujem podrobnejšie o akú stratégiu sa pri chudnutí môžete pokúsiť.

Na záver – čo keby čaj naozaj fungoval na chudnutie?

Poďme predpokladať, že nejaký čaj by naozaj spôsoboval chudnutie. Buďme realisti. Viete, čo by sa stalo? Ľudia by okamžite začali taký čaj kupovať a piť. Následne by začali aj oveľa viac jesť a tým by úplne zrušili akékoľvek účinky takého čaju. Je to v ľudskej povahe.

  • Už dávno je známe, že ak reštaurácia, alebo fastfood ponúka k jedlu aj šalát, ľudia zjedia viac. Majú totiž pocit, že ak skonzumujú list šalátu, urobili niečo pre svoje zdravie. A tak si doprajú hranolky navyše.
  • Takisto ak si myslia, že nejaká potravina (trebárs extrudované chlebíky, alebo krekry “s nízkym obsahom tuku”) je menej “škodlivá”, môžeme jej automaticky zjesť viac.

Jednoducho ak chcete schudnúť, dosiahnete to tak, že príjem bude o málo nižší, ako výdaj. Preto je užitočné, ak svoju pozornosť sústredíte na to, aby

  • “veci” odchádzali od vás. Jedlá, produkty. Všetko preč. Príjem nechcete a preto nevenujte pozornosť tomu, čo sa dá prijať.
  • “námaha” prichádzala ku vám. Cvičenie, pohyb. Hľadajte spôsoby, ako sa hýbať a venujte tomu pozornosť.

Vo chvíli, keď trocha začnete chudnúť ste našli správny kľúč. Netreba držať drastickú diétu. Stačí sa stravovať normálne a len o málo menej ako by bolo treba. To celkom stačí na chudnutie. Žiaľ, väčšinou sa nám nechce zistiť, čo presne znamená “normálne” sa stravovať. Je to nielen namáhavé (treba čítať knihy) ale aj nepríjemné, pretože tie najlepšie dobroty sú spravidla úplne zakázané.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

5 dôvodov, prečo na jeseň mnohí priberú

Dukanova diéta – áno či nie?