
Bicykel je typická zbraň proti obezite. Odporúča sa ako pri chudnutí, tak aj pri snahe zlepšiť kondíciu. Prečo nie? Ak máte bicykel radi, pokojne sa mu venujte naplno. No pokiaľ nie ste celkom zarytí bicyklisti, vôbec ho k životu nepotrebujete. Namiesto chvály bicyklovania sa pozrime aj na to, aké prináša možné problémy. Upozornenia, čo robiť inak a správnejšie.
Budem sa venovať štyrom témam a bicyklisti ma asi za to znenávidia ešte viac. Už teraz ich asi väčšinou dráždi, že nepoužívam trendové slovo "bike" ale čo už, nepáči sa mi. No a sám tiež nejazdím, takže sa mi dobre mudruje od stola keď o tom nič neviem. Takže keď už chcete jazdiť, odporúčam aby ste si dali pozor na tieto veci:
Určite však je skutočný bicykel oveľa lepší než stacionárny. Na stacionárnom totiž nerobíte s hornou polovicou tela vôbec nič. Na riadnom bicykli stále udržiavate stabilitu, takže zapájate aj rôzne menšie stabilizačné svalstvo, čo je vždy veľká výhoda.
Bežne sa bicyklista nejakým spôsobom hrbí a často aj plecia idú trocha dopredu. To je poloha, ktorá nemusí vytvárať ideálny priestor pre prácu srdca. Preto pri bicyklovaní myslite na to, že by ste mali sedieť čo najrovnejšie a ak sa dá plecia dozadu a lopatky k sebe. Inak bicyklovanie môže navýšiť záťaž chrbtice, najmä v oblasti krku.
Takže pri bicyklovaní je dobré riadítka dať podľa možnosti čo najvyššie. Ak budete vzpriamenejší, nemusíte sa zakláňať, aby ste videli pred seba. Nech vám so správnou polohou poradí tréner, alebo skúsený kamarát.
Najhorším problémom bicyklovania je riziko zranení. Jasné, prilby a rôzne iné ochranné pomôcky sú fajn. Ale
Myslite aj na to, že úraz, to nemusí znamenať len že spadnete a spravíte si bebíčko. Na bicykli sa môžete zraniť aj priveľkou tréningovou dávkou. Pohybový systém môže trpieť a pritom to nemusí byť vidieť, počuť a v prvej fáze možno ani cítiť. Najľahšie sa to tane práve začiatočníkovi - zle nastavený bicykel, zlý odhad síl...
Preto s bicyklovaním začnite len opatrne, pozvoľna a bárs sa vám aj všetci smejú. Priveľa známych z okolia skončilo na chirurgiách, kde im museli fercovať kožu, či šróbovať kosti. Ešte pár sekúnd vydržte čítať o úrazoch.
Ak sa pri bicyklovaní unavíte, významne stúpa riziko nehody. Svieži človek má iné reakcie, ako keď si neplánovane dáte o hodinu či dve viac záťaže, než ste plánovali.
Mimochodom práve hypoglykémia môže u niekoho dobre oblbnúť hlavu. Môžete sa potom dostať do štádia skresleného uvažovania a dostanete ten skvelý nápad, že namiesto hodinovej akcie si pridáte ešte ďalšie dve hoďky. Čo u trénovaného a pripraveného nevadí. Ak však len začínate, nemusíte byť na to pripravení. Potom zájdete oveľa ďalej, než ste plánovali, môže byť problém vrátiť sa. Môžete zistiť, že nemáte vodu ani jedlo. Jednoducho v stave hypoglykémie hrozí, že spravíte zlé rozhodnutie.
Dĺžka tréningu pri chudnutí by mala byť okolo jednej hodiny. Nad hodinu a pol záťaže sa už v tele začínajú viac tvoriť látky, ktoré v tele zvyšujú pohotovosť k zápalom a tvrdo znižujú imunitu. Čím dlhší tréning, tým väčšie riziko ochorenia (z dôvodu zníženej imunity). Preto ľudia čo behajú maratóny musia prijímať pravidelne cukor. Cukor pri vytrvalostnom výkone totiž znižuje tvorbu týchto látok a znižuje aj riziká spojené s hypoglykémiou. My tu však hovoríme o chudnutí. Pri ňom nepotrebujete robiť drastické viachodinové športové ťahy. Áno, mladé telo to zvyčajne vydrží a na prvý pohľad sa nič nestane. Imunita vydrží. Ale načo robiť vedome kroky, ktoré ju aj len krátkodobo oslabujú?
Preto ak začínate s jazdením začnite veľmi pozvoľna. Dajte si smiešne ľahkú jazdu a nabudúce pridajte 10 minút. Neskôr sa dostanete aj na vyššie čísla. Ale myslite na to, že športujeme preto, aby sme boli zdravší. Nedáva zmysel športovať tak, že hrozí riziko, že budete niekde ležať v sadre.
Žiaľ človek nikdy presne nevie, kde je tá hranica, kedy to s tréningom preženie. Potom sa prudko stupňuje riziko že buď
Takže na to je dobré myslieť a radšej jazdiť o niečo menej, než by sme vládali. Nedajte si o športe radiť od ľudí, ktorí majú nacvičené tisícky hodín. Ich telá sú trénované a pripravené na inú záťaž, než telo človeka, ktorý začína, je obézny a nikdy poriadne necvičieval.
Teraz už viete, na čo si máte dávať pozor. Môžete smelo sadnúť a začať jazdiť.
Ak pôjdete s kontrolou tepovej frekvencie zistíte, že aj pomerne pohodlná jazda vám stačí na to, aby ste sa dostali do optimálnej zóny, v ktorej sa najlepšie páli tuk. Jazda v tomto zaťažení je pomerne pohodlná a bezpečná. Neskôr, ak by už jazda po rovine nestačila, dá sa pridať aj jazda do kopca. Tu ale vždy jazdite s kontrolou pulzu.
Pri bicyklovaní sa na vás podpíšu všetky výhody vytrvalostného športu. Už po pár týždňoch pravidelného pohyby v aeróbnej zóne zistíte postupné zlepšovanie sa niektorých telesných parametrov. Pri dlhodobejšom bicyklovaní potom môžete očakávať:
Nezabudnite však pred jazdou aj po jazde urobiť dôkladný strečing. Najlepšie ho robte niekoľkokrát denne. Aj keď zaťažené sú najmä nohy, spravte strečing na celé telo. Nutné je natiahnuť dôkladne aj prsia, nielen zdanlivo najpoužívanejšie lýtka a zadnú oblasť stehien.