Sú sušené hrozienka vhodné pri chudnutí?

Sušené hrozienka sú obľúbená potravina. Dá sa nimi obohatiť kaša z ovsených vločiek, aj proteínové tyčinky. Pri chudnutí sa však na hrozienka musia používať obzvlášť opatrne. Pozrime sa na jedny z bežných raňajok.

U človeka, ktorý pracuje manuálne sú takéto raňajky ako-tak prijateľné. Ak vydáte veľa práce, tak je veľká šanca, že energiu stihnete skôr využiť na pohyb, ako uložiť do tuku.

Pokiaľ sa vám však chudnutie nedarí, potom by som asi celkom zrušil hrozienka.

Nie je to síce veľa cukru, ale predsa len je to výrobok, ktorý môže spomaľovať chudnutie. Hrsť hrozienok, samozrejme, nie je vážny prehrešok – poviete si. Ale nemusí to byť celkom tak. Môže to byť len bagatelizácia. Hrsť hrozienok vyzerá lakomo len kým ju nehodíte na váhu.

Viem, po internete nájdete tonu článkov o tom, že hrozienka sú skvelou a zdravou náhradou sladkostí. Ako nám pomôžu v zdraví a že dokonca môžu bojovať proti zubnému plaku. Videl som článok, kde stojí, že z hrozienok sa vôbec nepriberá. Jednoducho internetom sa šíria rozporuplné informácie. Aj bludy. Budete si asi musieť vybrať:

  • či uveríte článku, ktorý chváli hrozienka pri chudnutí, lebo obsahujú veľa glukózy a fruktózy
  • alebo tomuto článku, kde tvrdím že glukóza je problém a fruktóza ešte väčší.

Výber medzi takými informáciami je nepríjemný, pretože jeden autor vám ponúka misku sladučkých hrozienok s prísľubom, že z nich nepriberiete. To sa dobre počúva aj papá. Iný autor zas len zakazuje(m) a to sa počúva zle.

Človek by radšej veril autorovi, ktorý dovolí sladkosti.

Ale ak sa neviete rozhodnúť komu veriť, spravte si prostý test. Každý deň si dajte do raňajok hrsť či dve hrozienok a sledujte, čo to spraví s vaším obvodom pása. (Váhu nesledujte, nič rozumné neukáže.) Tí, čo ste citlivejší na sladkosti už asi za týždeň či dva zistíte, že sa vám chudnutie spomalilo, alebo dokonca zastavilo. Ak budete jesť hrozienok viac, môže sa stať, že dokonca pás začne merateľne rásť. Potom viete, že hrozienka nepatria na váš tanier. No a nájdu sa aj takí ľudia, ktorí môžu jesť hrozienok koľko chcú a nepriberú. Tým môžeme všetci len potichu závidieť.

Taká lakomá hrsť sušených hrozienok môže vážiť okolo 25 gramov a to je skoro 20 gramov sacharidov, prevažne cukru. Nech je cukru 20 gramov. Mám 2 otázky, ktoré možno zmenia váš pohľad na vec:

  1. Nie je lepšie dať si viac vločiek a žiadne hrozienka?
  2. Dali by ste si na raňajky polievkovú lyžicu cukru?

Lyžica cukru zodpovedá pred chvíľou ukázanej hrsti hrozienok. Ja viem, o hrozienkach si poviete že sú určite zdravšie. Ale pre telo je to vo výsledku to isté. Ani jedna z dávok nebude prospievať chudnutiu.

Ak chcete chudnúť, mali by ste byť sýti. Hrsť cukru vám v tom nepomôže, ani keď je skrytý v sušených hrozienkach. Keď si ale namiesto toho dáte asi 40 gramov ovsených vločiek navyše, energeticky je to rovnaké.

Tipnite si ale, čo vás zasýti viac? Pár hrozienok, alebo tanierik ovsenej kaše?

Druhý argument je ešte nepríjemnejší.

Hrsť hrozienok je podobné množstvo cukru, ako lyžica cukru.

Počas chudnutia je preto výhodnejšie hrozienkam sa vyhýbať. Pokojne si hrozienka dajte, ak bez nich nemôžete prežiť. Ale používajte ich pri chudnutí radšej lakomo. Pár hrozienok (pár kusov, teda menej ako desať) určite neprekáža. Môže vám to aspoň posilniť príjemnú chuť v ústach. Ale viac nie.

Nenechajte sa zlákať predstavou že hrozienka sú zdravé, sú z prírody a čo ja viem čo ešte. To potom nie je problém zjesť celé vrecko s dobrým pocitom podpory zdravia z ovocia plného prvotriednych látok. Akurát vaše chudnutie sa tým pozastaví.

Tieto informácie sa vzťahujú na ľudí, ktorí chudnú!

Pokiaľ máte normálnu postavu, tak nejaká tá hrsť hrozienok vám neublíži a pokojne ich používajte. No ľudia, ktorí sú tuční majú veľmi často rôzne narušený metabolizmus a bezpečnejšie je vylúčiť nielen sladkosti, ale aj všetky potraviny s vyšším glykemickým indexom. Aj maškrty, ktoré akurát vyvolajú túžbu pridať si.

Dosť teoretizovania, pozrime nakoniec, ako hrozienka použiť ak už veľmi chcete.

  1. Nikdy ich nejedzte samostatne! Ak si medzi jedlami dáte hrsť hrozienok a nič iné, je to zlý nápad. Cukor sa rýchlo dostane do krvi a máte tu presne to, čomu sa tak úporne smažíme vyhnúť.
  2. Nikdy ich nejedzte priamo z vrecka. Sú sladké a nie je problém najmä potme zjesť aj 200 gramov… Odvážte alebo odmerajte si koľko plánujete zjesť.
  3. Ak ich chcete jesť, tak čo najmenej a vždy s jedlom, ktoré obsahuje aj bielkovinu a tuk. Tým sa trocha spomalí vstrebávanie cukru.
Miro Veselý
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: