Skrytý cukor v potravinách

Neraz sa výrobcovia predháňajú vzbudiť ilúziu, že niektorá ich potravina je zdravá a prípadne dokonca vhodná aj pri chudnutí. Niekedy dokonca zachytíte aj reklamnú kampaň, kedy sa snažia predať keksy, ako vhodnú potravinu. Ako to je?

Na keksoch si vieme prečítať to, že 100 gramov keksov obsahuje viac energie, ako by bolo vhodné zjesť napríklad na obed. To znamená že ak by ste si dali keksy, ktoré sa zmestia do hrste tak už do večere nemôže zjesť nič a ako obed bol ten ľahký keksík. Absurdné.

Ale ak sa pozriete na zloženie tak vidíte, že keksy sú vlastne zlepený tuk s cukrom. Polovica hmotnosti (pre pedantov 48,2 gramu) je čistý cukor. Márne sa na obale bude skvieť nápis “znížený obsah cukru” alebo “znížený obsah tuku”.

No táto presilovka sa hrá nielen s keksami a inými potravinami o ktorých by zdravý rozum hovoril, že sú nevhodné.

Kúpite si možno ovocný jogurt v nádeji, že by ste chceli do svojej životosprávy pridať trocha zdravých a diétnych potravín? Tak to si najskôr pozrite obal na jogurte. Môže byť v tichosti osladený cukrom. A čo poviete? Považovali by ste za zdravé na raňajky si dať asi tak jeden a pol polievkovej lyžice cukru a biely jogurt? Nie, to by bolo nezdravé. Ak to ale za nás zamieša výrobca, už sa to môže tváriť zdravo. Najmä preto, že výrobca pridá veľký nápis FIT, LÍNIA, 0% TUKU alebo niečo podobné.

Keď začnete sledovať kde všade je cukor zistíte, že výrobcovia ho navalia do nečakane rôznych potravín. Kečup, pečivo, niektoré mäsové výrobky.

Viem, keď sa povie aby sme sa vyhýbali sladkostiam, človek si predstaví tortu, mrežovník, krémeše a keksy. Pokiaľ chcete schudnúť, musíte cukor takmer úplne vylúčiť zo svojho života.

Cukor však neznamená len prítomnosť klasického cukru.

Výrobcovia cukor ukrývajú pod názvy, ktoré znejú menej sladko. Takže ak na obale potraviny vidíte napríklad glukózo-fruktózový sirup, dextróza, agávový alebo javorový sirup, maltodextrín, rafinovaný sirup, trstinový, alebo hnedý cukor, diastatický slad, galaktóza, hroznový cukor, invertný cukor, sirup, jačmenný slad, dextrán, karamel, kukuričný sirup, fruktóza, glukóza, džúsový koncentrát, med, sirup zo sladu, melasa, sacharóza… znamená to, že to nie je potravina vhodná pri chudnutí. 

Pozor aj na rôzne podrazy typu zdravé müsli, rôzne sójové či proteínové a vlákninové tyčinky. Kupované verzie často obsahujú veľa cukru.

Nechcem aby to vyzeralo, že som puritán, alebo sadista. Jasné, že

TROCHA cukru môžete aj pri chudnutí. ALE…

Ak si do ovsenej kaše (trebárs štvrť kila aj s vodou) dáte jednu lyžičku cukru čo je trebásr 7 až 10 gramov, tak by sa nič zlé nestalo. Je to malé percento cukru v porcii. Prečo tam je to ALE? Pretože ak si do taniera kaše dáte lyžičku cukru, tak nepocítite na chuti prakticky žiaden rozdiel. To sa týka aj medu, či agávového sirupu.

  • Ak má byť cukru málo, necítite chuť. Nemá zmysel pridávať ho.
  • Ak to už cítiť budete, je cukru veľa a to už pri chudnutí nesmiete.

Preto je lepšie nesladiť vôbec. Ak si kúpite výrobok, ktorý obsahuje malé množstvo pridaného cukru, tak to vôbec nemusíte riešiť.

Nejde o to dokonale dodržať režim ale naučiť sa sledovať to. Účelom je, aby ste sledovali čo vlastne obsahujú potraviny, ktoré jedávate. Konkrétne takto:

  • To, čo jedávate často: skúmajte pod mikroskopom aj najmenšie písmenká.
  • To čo si dáte raz za mesiac a len trocha: nemusíte veľmi skúmať.

Ak totiž denne budete jesť jeden “zdravý” jogurt v ktorom je 25 gramov cukru tak za mesiac zjete trištvrte kila cukru. Možno aj s pocitom, ako super zdravo sa to stravujete.

No a ak niekto nedáva pozor, tak neostane len pri jogurte. Cez deň nejaká lacnejšia proteínová tyčinka. Zo dve lyžice kečupu na špagety. Hrsť müsli. Pohár džúsu. Fľaša ľadového čaju, alebo energetický nápoj. Kávová lyžička cukru do kávy. Stačí pár takýchto maličkostí denne a dostanete sa na spotrebu niekoľko kíl cukru mesačne. A presne to pri chudnutí nechcete.

Preto odteraz sledujte či v potravinách, ktoré jedávate nie je skrytý cukor. A ak je, hľadajte také alternatívy, ktoré sú sladené stéviou.

Tip: predtým, než sa zahryznete do svojej obľúbenej proteínovej tyčinky, prečítajte si návod. Aby ste neboli prekvapkaní keď zistíte že proteínov je tam menej ako cukru. Prečítať veľký nápis proteín na obale fakt nestačí. Ak chcete, radšej si spravte proteínové tyčinky doma. Tam viete, čo v nich je.

Miro Veselý
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: