Miro Veselý, chudnutie-ako.sk

7 doplnkov výživy ktoré môžu pomôcť pri chudnutí

Napísal: Miro Veselý

V lekárni vám na chudnutie môžu odporučiť množstvo výživových doplnkov. Niektoré sú vcelku rozumným a možno až dobrým nápadom. Iné vám len bezúčelne vysajú peniaze z vrecák.

Chudnutie môžete účinne naštartovať dobre zloženou stravou a podporiť pravidelným športom. Na tieto dve činnosti nemáme žiadnu tabletku. Všetko ostatné je dobrovoľné, voliteľné a hlavne individuálne.

Platí veta: Väčšinou je nákup výživových doplnkov na chudnutie len vyhadzovaním peňazí. Kedy to platí? Keď si kúpite doplnok len na základe nejakej rady v článku ako je tento. Neriaďte sa len článkami. To by ste sa nedoplatili. Pokiaľ však chcete nejaký doplnok využiť, mám tu pár tipov. Môžu a nemusia byť vhodné aj pre vás.

  1. Probiotiká. Probio-fix, alebo iné známe a kvalitné probiotiká môžete užívať dlhodobo. Pomôžu vám optimalizovať trávenie a hlavne stolicu. Skúste si, ktoré probiotiká vám budú takpovediac sedieť. Tých účinkov probiotík je viac, ak vás to zaujíma, prečítajte si o tom nejaké materiály.
  2. Vitamín D3. Dnes je dosť častý nedostatok tohto vitamínu. Môže sa prejaviť zníženou imunitou, únavou.
  3. Omega-3 mastné kyseliny. Zaistite príjem omega-3 mastných kyselín. Môžete užívať omega-3 v tobolkách. Ak al máte v strave dosť kvalitného olivového oleja, rýb a mletých ľanových semien, tobolky nepotrebujete.
  4. Kelp. V prípade, že ste si istí, že nemáte ťažkosti so štítnou žľazou, môže kelp (čiže morské riasy) pomôcť. Najmä ak cítite únavu a mávate studené ruky. Opakujem ale, najskôr si dajte vyšetriť štítnu žľazu. Nadbytok jódu nie je dobrý. Pri chudnutí však drasticky obmedzujete soľ. Tá je dnes jodidovaná a potom mierne navýšenie príjmu z iných zdrojov môže byť dobrým nápadom.
  5. Možno máte ťažkosti so srdcom, alebo vysoký krvný tlak. To pri nadváhe je časté. Môže byť prospešné užívať koenzým Q10. Aby to však bolo účinné, treba počítať s dávkou aspoň 100 miligramov 2 krát denne dlhodobo. To dosť lezie do peňazí. Preto sa o veci poraďte so svojím lekárom. Nech necvakáte zbytočne…
  6. Pokiaľ so srdcom nie je všetko tip-top, užívajte magnézium (horčík). Nedostatok magnézia v strave a vo vode zvyšuje riziko ťažkostí so srdcom. Stačí vodu trocha intenzívnejšie filtrovať a prichádzate o jeden zo zdrojov. Aj tu platí: konzultujte to s lekárom.
  7. Pokiaľ máte vyšší cholesterol a tuk v krvi, poraďte sa s lekárom, či vám odporučí aj užívanie výživových doplnkov. Selén, niacín, vitamín B12 alebo b-komplex. Probiotiká sme už spomenuli, tu ich len pripomínam. Tieto kombinácie vitamínov môžu pomáhať znížiť cholesterol a zvýšený obsah tuku v krvi. Niekedy môže pomôcť aj užívanie chrómu. K tomu zdravá strava s množstvom vlákniny a hodne kardio športu. Môžete skúsiť užívanie vyššieho množstva vlákniny. Nemusí to nutne byť kupované Psýlium. Stačí viac jedál ako sú ovsené vločky, ľanové semienka (mleté) a podobne . Pred športovým výkonom asi 500 až 1000 miligramov L-karnitínu. Nie je jednotný názor na to, či karnitin pomôže, alebo nie. Sú však signály, že môže pomôcť nielen pri aeróbnej aktivite „páliť tuk“, ale môže prospievať aj srdcu a mozgu.

Nuž a ako bonus jeden tip: Dlhodobé a pravidelné užívanie kvalitného preparátu z rastliny ginko biloba môže priaznivo ovplyvňovať vaše mozgové funkcie, pamäť a prekrvenie končatín. Vzhľadom na to je nevhodné užívať ho pred operáciou a pri poruchách zrážanlivosti krvi. Lepšie, ak vám ho odporučí a aj naordinuje lekár. Ako výživový doplnok ho kupujte len od renomovaného výrobcu a pýtajte si takzvaný extrakt 50:1 a z neho potom môžete užívať okolo 100 miligramov denne v dvoch dávkach. Nekupujte podozrivé produkty kde je uvedené „obsahuje XXX miligramov ginko biloba“, alebo „s obsahom ginko biloba“, alebo „výťažok ginko biloba“ čiže bez presnejšieho určenia koľko a čoho prípravok obsahuje.

Znova chcem upozorniť, že užívanie výživových doplnkov je drahá záležitosť. Vo veľkej väčšine prípadov zbytočná. Preto si ich ordinujte radšej len na základe kvalifikovanej rady lekára (radšej nie lekárnika, tí môžu chcieť predať viac, ako poradiť).

No a výživou sa väčšina týchto doplnkov dá dosiahnuť priamou cestou – bez dopĺňania. Celozrnné pečivo či cestoviny sú batériou vitamínov B. Vitamíny rozpustné v tukoch a omega-3 mastné kyseliny získate v kvalitnom tuku zo stravy a s miernym opaľovaním sa. Pestrosť stravy by mala zaistiť aj dostatok ostatných zložiek. Takže vždy je lepšie začať takto a po výživových doplnkoch siahať až v prípade, že sa to inak nedá.

Napísal: Miro Veselý