
Už ste sa s nimi iste stretli. Predávajú skvelé produkty, ktoré vám vyrazia dych. Zachraňujú životy a ponúkajú skvelé riešenia. Zaplatíte, skúsite a zistíte, že to veľmi nefunguje.
Kto chce schudnúť, rád by videl, ako kilá idú dole čo najrýchlejšie. Rád by sa čo najmenej premáhal v jedení. Aj tréningy by bolo príjemné vynechať. Žiaľ, takto sa chudnúť nedá. Obchodníci neraz hovoria presne to, čo zákazník chce počuť.
V prvom rade si v duchu položte nepríjemnú otázku: som kompetentný posúdiť danú vec odborne? To je základ.
Ak totiž pred vami stojí niekto kto vám ponúka produkt, ponúka ho s využitím nejakej argumentácie. Taký predavač napríklad predáva elixír, vďaka ktorému schudnete. Zázračný elixír funguje tak, že „osmotické sily umožnia tranferovať účinnú látku hlboko do bunky a tým vyživujú priamo jej DNA“. Znie to učene. Ale je to nezmysel. Ak ale nie ste schopní rozoznať, že to je nezmysel, tak nie ste kompetentní posúdiť, či vám ponúkajú blbosť, alebo užitočnú vec.
Predavač si dobre uvedomuje že jeho táraninám veľmi nerozumiete. Preto príde s podporou. Väčšinou sa odvolá na „mnohé klinické štúdie“, „tímy vedcov v laboratóriách v USA“, „špičkové vedecké kapacity“. Alebo na inú autoritu. Možno tú autoritu tvorí on sám. „Všetci moji zákazníci sú nadšení“. Tým z vás spadne bremeno pochybnosti a nepochopenia. Nemusím tomu rozumieť na subatomárnej, stačí mi ak vďaka tomu schudnem.
Ak neviete sami presne posúdiť, či ponúkaný tovar alebo služba na chudnutie je v poriadku, poraďte sa. S lekárom, s trénerom. Prejdite si na internete nejaké referencie, čo píšu iní. Až potom vyťahujte peňaženku.
Tomuto kroku sa budú podvodníci chcieť vyhnúť. Spravidla tak, že znevážia vo vašich očiach možné autority. „Radiť sa s lekárom? Lekár vám nepovie nič, sú to platení agenti farmaceutických gigantov.“ „Radiť sa s trénerom? Sú to hormónmi nabúchaní blbci. Čo tí už môžu vedieť o chudnutí?“ Jednoducho predavač nebude rád vidieť vašu chuť poradiť sa. Tuší, že by prišiel o kšeft.
Ak niečo vyzerá až tak dobre, že to vyzerá na podvod, najskôr to bude podvod. Je isté, že občas sa v histórii ľudstva prepriaha. Z koňov sa presadne na autá. Z poštových holubov na e-mail.
V oblasti chudnutia ale zatiaľ nemáme nič, čo by proces urýchlilo. Keby sa niečo také na svete objavilo, uvažujme spolu o tom, ako by ste sa o tom asi dozvedeli:
Asi tušíte kam mierim. Masmédiá na celom svete dychtivo bojujú a hľadajú senzácie a šoky. Keby nejaká firma mala reálne fungujúci produkt, bola by to správa storočia. Myslíte si, že by ste tej správe unikli? Nie. Ak ste schudli viac než 20 kíl, tak stačí to oznámiť novinárom a bude o vás najmenej jeden článok. So 40 kilami rátajte s celostránkou vo viacerých médiách. Myslíte si, že by sa utajila existencia produktu alebo služby, ktorá dokáže niečo, čo tu ešte naozaj nebolo?
Ak vám teda nejaký predavač ponúka skvelé riešenie so skvelými výsledkami, spozornite. Tu možno niekto chce využiť vašu nereálnu túžbu po rýchlom schudnutí. Povie vám pár dobre znejúcich táranín a predá vám nejaký produkt, alebo službu.
Nakoniec sa ešte pristavím pri tretej maličkosti. Niekedy môže dané riešenie vzbudiť dojem, že to celé naozaj funguje. Ak sa niekto desaťročia stravuje zle, priberie. Aby začal chudnúť, stačí často pomerne malá zmena v živote. Napríklad:
„Ak budete piť náš zázračný koktail namiesto raňajok a vylúčite sladkosti, schudnete.“
Takáto rada môže naozaj fungovať. Prečo? Pretože predtým náš tučný neborák nikdy neraňajkoval. Teraz „nahradí“ nič niečím, teda drahým kokteilom. Keďže raňajky sú pre chudnutie a vitalitu nevyhnutné, bude sa potom dobre cítiť. Chybne však pripíše blahodarné účinky zázračnému produktu. Obyčajná kaša z ovsených vločiek na raňajky by spravila rovnakú službu. Alebo akékoľvek iné jedlo.
Takže ak od vás niekto chce peniaze, uistite sa, či to nie je podvod. Rôzne zázračné terapie, vďaka ktorým sa dá chudnúť priam revolučne sú väčšinou dobrý biznis. Nič iné. Skôr než vytiahnete peňaženku, premyslite si to.
Nenaleťte im.