Váha nič neznamená! Merajte centimetre!

Jednou z najčastejších chýb je hodnotiť stav svojho tela pomocou váhy. Nič menej presné asi neexistuje. Pritom to je to najčastejšie, čo od žien počujete: „schudla som 3 kilá“, „chcem schudnúť 5 kíl“ a podobne. Ako to teda vlastne je s tým chudnutím a číslami?

Ak schudnete takých 10 a viac kíl, potom aj vyjadrenie v kilách signalizuje, že niečo robíte dobre. No také chudnutie býva dosť pomalé. Ako merať výsledky na ploche jedného týždňa?

Chudnutie merajte vždy len centimetrom

Odmerajte si pás a boky. Ak budete chudnúť rýchlejšie z pásu ako z bokov, viete spoľahlivo povedať, že sa vo vašom tele dejú tie správne veci! Ak by šli dole boky viac ako brucho, to už je na zváženie. Môže to znamenať že sa menej hýbete a príliš škrtíte stravu.

Pokiaľ si sledujete len váhu, nič to nemusí znamenať.

Rýchla zmena váhy môže byť spôsobená zadržanou vodou.

  • Stačí zjesť pár slaných jedál a máte 3 kilá hore ako nič.
  • Stačí mať menzes a máte zo 2 kilá hore.
  • Stačí necvičiť a úbytok svaloviny vyzerá na váhe ako chudnutie – pritom bruško sa nemení.

Ak začnete chudnúť tesne po menzes a ak ste mali pár dní hostiny (trebárs sviatky) tak ste jedli veľa slaných jedál. Potom vo vašom tele môže byť nečakane veľa zadržanej vody. Začnete chudnúť pomocou nejakej zázračnej diéty. Ani neviete, že a niekoľko kíl by šlo preč automaticky aj bez diéty. Nadobudnete tak mylný pocit, že tá diéta je skvelá. Lenže ju dlho nevydržíte. A ste v bludnom kruhu.

Nevážte sa. Merajte si pás krajčírskym metrom. Stojí euro a je presnejší, než digitálna váha s meraním rúk aj nôh za 200 eur. Veľmi presne vám ukáže či chudnete, alebo nie.

Miro Veselý

Miro Veselý

O autorovi článku: Zdravej výžive a chudnutiu sa venujem od roku 2004. Vydal som postupne niekoľko kníh o chudnutí. Najnovšia sa volá Jedálniček na chudnutie a sú v nej všetky potrebné informácie o chudnutí, ktoré čitateľ potrebuje na to, aby dosiahol výsledky. Pre tých, čo si knihu nechcú kúpiť je tu tento web. Nájdete tu všetky informácie bezplatne. V článkoch a knihách vychádzam z poznatkov z klinickej obezitológie, odporúčaní WHO. Informácie priebežne konzultujem s lekármi aj fyzioterapeutmi a preto by malo byť bezpečné, ak sa nimi bude riadiť dospelý a zdravý, len obézny človek. Pred chudnutím je ale vhodné, aby ste sa vždy poradili aj so svojím lekárom.