in

Chudnete? Nejedzte primálo!

Fitness woman relax with water bottle exercise ball

Keď chudnete, je jasné, že musíte adekvátne znížiť svoj energetický príjem. O tom, že drastické diéty nič neriešia, vie už každý priemerne sčítaný človek. Výsledok je neželaný jojo efekt! Ako ale zistiť, koľko kalórií denne si ubrať, aby to bolo adekvátne? Aby sme chudli, ale zároveň si nespomalili metabolizmus? Čo je optimálny energetický príjem a čo už príliš agresívna diéta?

Asi najlepšie bude, keď začnete s BMI kalkulačkou. Tá vám prezradí, v akom stupni ohrozenia nadváhou aktuálne ste. Zároveň vám odporučí, koľko by ste mali jesť a piť, aby ste chudli. Prípadne aj koľko a ako sa hýbať. Urobíte dobre, ak sa budete údajov, ktoré vám vybehnú, držať. Nepridávať, ale ani neuberať. To je vaše optimum. S ním budete chudnúť síce pomalšie, ale zato isto. A je vysoká šanca, že si po schudnutí svoju váhu aj udržíte.

Koľko kalórií denne je primálo?

Odborníci na výživu sa v tejto otázke síce trochu rozchádzajú, ale v priemere udávajú takéto čísla:

  • ženy by nemali klesnúť pod 1200 kcal (5000 kJ) denne
  • muži by nemali diétovať s príjmom pod 1600 kcal (6700 kJ) denne

Ak sa náhodou hodláte klesnúť pod tieto hodnoty, dôrazne vás varujeme! Môžete uškodiť svojmu zdraviu! Nebude vám chýbať len energia, ale aj dôležité vitamíny, minerály, stopové prvky, antioxidanty…

Navyše si enormne spomalíte metabolizmus. Potom budete riešiť otázku ako sa dá metabolizmus zrýchliť. A to už môže byť neskoro. Výsledok = budete priberať aj z vtáčích porcií.

Každý z nás má, samozrejme, trochu inak nastavený organizmus. A rozdiely bývajú aj v tom, ako komu šliape metabolizmus. Ak patríte medzi tých šťastnejších a “spaľuje” vám to pomerne rýchlo, môže sa stať, že vaše telo potrebuje trochu viac, ako odporúčajú tabuľky.

Pri chudnutí je veľa vecí o číslach. To je pravda. Ale dôležité je aj počúvať svoje vlastné telo. Ak vám signalizuje, že trpí prílišným nedostatkom, počúvajte ho. A jemne pridajte do diéty niečo zdravé. Prípadne sa poraďte s lekárom.

Ako vám telo dáva najavo, že až príliš škrtíte stravu?

  1. Pociťujete prílišnú únavu – Ak ste na tom tak, že sotva zvládate plniť svoje denné povinnosti, berte to ako veľký výkričník! Na správne nastavenej redukčnej diéte nebudete cítiť nedostatok energie. Práve naopak, mali by ste sa cítiť vitálnejší, ako obyčajne. Ak ste letargickí, od únavy sa len tak šuchcete a pociťujete závraty, treba prehodnotiť svoj denný príjem energie. Takisto aj zloženie stravy.
  2. Máte návaly vlčieho hladu – Toto síce súvisí aj so zložením stravy. Ale keď hovoríme o redukčnej diéte, je jasné, že nebudete raňajkovať tri kocky čokolády… Návaly veľkého hladu bývajú častejšie pri diétach s tromi jedlami denne. Optimálnejšie je rozložiť si svoju dennú energetickú dávku do piatich jedál.
  3. Horšie tolerujete chlad – Ak do svojej “piecky” neprikúrite, bude vám zima. Myslíme to vážne! Práve drastické “anorektické” diéty sa najčastejšie prejavujú zníženou telesnou teplotou. Ak vám je stále zima, je vysoko pravdepodobné, že neprijímate optimum energie. Škrtíte energiu až príliš!
  4. Máte poruchy menštruačného cyklu – Toto je ďalší závažný ukazovateľ, že to s diétovaním preháňate. Je to typické pre drastické a zle nastavené diéty, podobne ako intolerancia chladu. Ak vám mešká, alebo dokonca celkom vymizne menzes, majte sa na pozore! Tu už vážne ide o vaše zdravie! Nechudnete preto, aby ste ochoreli, ale naopak!
  5. Príznaky nedostatku potrebných živín – Tu je toho viac v závislosti od toho, čo vášmu telu nedávate v dostatočnom množstve. Môžu vám padať vlasy, lámať sa nechty, môžete mať suchú pokožku, zhoršenú imunitu… Chudnúť sa dá aj tak, že síce znížite svoj energetický príjem, ale zachováte optimálny pomer a množstvo živín pre svoje telo. V prípade minerálov a vitamínov si síce môžete vypomôcť výživovými doplnkami, ale… Správne nastavená redukčná diéta by vášmu telu mala poskytnúť všetko aj bez tabletiek. Napokon, prečítať si to môžete aj na obaloch výživových doplnkov. Na každom sa podľa zákona musí uvádzať pravda: “výživové doplnky nie sú náhradou pestrej stravy”.

Ak sa neviete donútiť jedávať pravidelne, alebo primerane, potom skúste niektorú krabičkovú diétu. Je to služba, ktorá vám bude dodávať jedlo v krabičkách pripravené na celý deň. Nie vždy tieto diéty majú ideálne zloženie. Preto to radšej dobre skontrolujte. Alternatívne sa krabičková diéta dá riešiť aj doma. Jednoducho si jedlo dáte do krabičiek a ušetríte slušný peniaz.

What do you think?

0 points
Upvote Downvote

Total votes: 0

Upvotes: 0

Upvotes percentage: 0.000000%

Downvotes: 0

Downvotes percentage: 0.000000%

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Automatický návrh jedálnička na chudnutie

Raňajky pri chudnutí