Alkohol počas chudnutia

Pokiaľ chudnete, musíte tak trocha “strážiť” energiu. Vyhýbame sa preto tučným jedlám, či cukru. Sú nabité energiou a dokopy nič iné pre telo užitočné neobsahujú. Ešte horšie na tom je alkohol!

Alkohol je energetický zdroj

V mnohých energetických tabuľkách sa ako zdroj energie uvádzajú sacharidy, bielkoviny a tuk. Je však aj štvrtý zdroj energie a to je alkohol. Znamená to, že:

Ak si dáte pohárik alkoholu, mali by ste si to zarátať, ako energetický príjem.

Nechcem teraz teoretizovať, že telo musí alkohol spracovávať prednostne (je to jed a treba sa ho zbaviť) a tým vlastne pitie spraví málo úžitku.

Predstavte si, že pohár suchého vína to je ako zjesť veľké jablko. Bežné pivo vám dá toľko energie, že by ste museli zjesť o polovicu menej obeda, aby ste sa “zmestili” do čísel. Navyše pivo má ešte aj vysoký glykemický index, takže to sa nám pri chudnutí absolútne nehodí.

Alkohol ako rozleptávač vôle

Čo je horšie, alkohol odbúrava zábrany. Dáte si pivko a čosi za zmení. Zmení sa váš vzťah k tým slaným tyčinkám čo boli na stole. Zatiaľ čo normálne by ste sa takej somariny ani nedotkli, po pivku ich možno dojete. A ak si dáte druhé pivo, možno si vypýtate aj oriešky.

Jednoducho ak má človek v hlave, stráca zábrany a to sa prejaví aj na jeho jedálničku. Navyše ak popíjate s priateľmi, len by vás vyzmiali, že držíte nejakú diétu. Kašli na chudnutie, nalej si!

Alkohol ako droga

Alkohol je látka, od ktorej človek môže byť závislý. To si uvedomuje každý, kto od alkoholu nie je závislý. Zároveň si však nechceme pripustiť, že závislosť by sa mohla pritrafiť aj nám.

Ak pravidelne pijete alkoholické nápoje – možno aj vo veľmi malom množstve, spravte si test.

Výzva: Skúste mesiac nepiť.

Je to veľmi jednoduchý a rýchly test na alkoholizmus. Nie, nie je úplne presný. Niektoré druhy alkoholizmu totiž prebiehajú tak, že postihnutý dokáže bez ťažkostí abstinovať celé týždne, aj mesiace. Potom si vypije a “zmizne” na týždeň na ťah. Volá sa to aj závislosť typu EPSILON. Ale nie je veľmi častá, takže dosť pravdepodobne vám váš rýchlotest môže veľa napovedať. Čo vy na to, ak by ste mali mesiac byť úplne bez alkoholu?

  • Ak nie ste závislí od alkoholu, takáto výzva vám nespraví žiaden problém. Zrejme aj tak nepijete. Alebo pijete tak málokedy, že výzvu nepiť asi “nechtiac” už dávno dodržiavate.
  • Ak s alkoholom už začínate mať problém, nemusíte si to vlastne ani uvedomovať. V ranných štádiách to býva časté. No ak problém máte, zistíte to jednoducho. Čosi vo vás začne hlasno kričať a vzpierať sa. Výzvy áno, ale prestať piť? To nie! Ak zistíte, že máte problém nepiť, berte to ako veľmi vážny varovný signál, že sa možno už rútite na cestu alkoholizmu.

Nuž tak si to skúste pár týždňov bez pitia. Pri chudnutí je to fajn. Ak chcete, na tejto stránke je test, či máte problém s alkoholom. Zodpovedáte 4 otázky a viete.

No a na doplnenie, niekedy pijú ľudia v našej blízkosti, alebo v rodine. Ani to netolerujte. Nepomáhajte im. Strpčujte im pitie, pretože ak im pomáhate, vlastne ich ponárate ešte hlbšie do problému. Ak máte podozrenie že vo vašej rodine niekto pije, spravte si tento rodinný test. Je tam 14 otázok. Zodpoviete a viete.

A nie je alkohol náhodou potrebný a zdravý?

Nakoniec som si nechal klasický úder milovníkov liehovín. Často sa najmä v bulvárnej tlači objavujú články, že lekári už zas potvrdili, že je zdravé piť malé množstvo alkoholu denne.

Väčšinou sa nám, ožranom, taký článok nesmierne hodí. Všimnite si to. Zdieľame ho. Je to presne to, čo chceme počuť a rýchlo si môžeme aj štrngnúť na zdravie a na lekárov, ktorí nám dovolia piť. Je to rovnaké, ako keď sa občas objaví článok, že vedci potvrdili že bravčová masť je predsa len zdravá a podporuje štíhlosť. Čitatelia hneď vykúpia zásoby v hypermarketoch.

Ale keď sa objaví správa, že sa potvrdilo, že brokolica je zdravá, tak sa nestane nič.

Neskočte preto na lep každej fáme.

Ak máte pocit, že bez vášho denného zdravotného pohárika nedokážete prežiť v zdraví, uistite sa, že to je naozaj to množstvo, ktoré lekári odporúčajú. Zvyčajne je reč o niečo málo cez deci vína na deň. Alebo jedno pivo za deň. To je približné množstvo alkoholu, ktoré sa aj pri dlhodobom používaní zvyčajne nezmení na fyzickú závislosť.

Inými slovami teda jeden menší drink denne TEORETICKY nie je rizikový na závislosť. Nehovorím, že to je zdravé, teraz hovoríme len o tom, či je to bezpečné na závislosť. Zdravé to zrejme nie je v žiadnom množstve. A viem, že mnohí budú o tom polemizovať.

PRAKTICKY však pravidelné pitie môže vytvoriť psychický návyk. Odtiaľ je ľahká cesta k dvom drinkom denne. Po roku sú to možno tri drinky a pomaly stúpa tolerancia. A to už sa začína rozvíjať alkoholizmus aj v jeho zákernej, fyzickej podobe.

Ak chcete piť “zdravotný pohárik”, nechcem stáť medzi vami a vašim pocitom zdravia. Ale veľmi bedlivo sledujte, či alkohol používate naozaj ako “medicínku”, alebo ste si naň už zvykli.

Ja vás ale vyzývam: ak chcete schudnúť, nepite alkohol v žiadnom množstve.

Ak sa vám táto výzva nepáči, máte aspoň potravu na premýšľanie. Je možné, že ten pohárik denne vám prináša útechu. Možno nechcete o toto pohladenie prísť. Len si dajte pozor, pretože tá hladiaca ruka sa dosť ľahko vie zmeniť v udierajúcu zovertú päsť. Zvyčajne vo chvíli, keď to nikto na sebe ešte nečaká.

Miro Veselý
 

Click Here to Leave a Comment Below 0 comments

Leave a Reply: