Ako schudnúť

Skoro až hamletovská otázka: schudnúť, či neschudnúť? Možno sa usmievate, že odpoveď je jasná. No nie je. Napriek tomu, že byť tučným je nezdravé začnime od konca.

Kto sa má a kto nemá pokúšať schudnúť

Asi najdôležitejšia vec, ktorú vám môžem poradiť je, aby ste sa nepokúsili chudnúť, ak to nie je nevyhnutné. Nevyhnutné zo zdravotných dôvodov. Ak totiž máte 100 kíl a viac, tak je to nadváha, ktorá už ovplyvňuje vaše zdravie. Byť dlhodobo tučným je škodlivé pre srdce aj iné orgány. Proces chudnutia je však tiež pre organizmus záťaž. Preto je dobré začať až v prípade, že záťaž spojená s chudnutím je pre telo užitočnejšia, než zotrvanie v stave obezity. Preto by tuční ľudia mali zhodiť, ale ľudia s nadváhou nie.

Tip: Zoznam tipov ako schudnúť je tu

Ak máte len nadváhu, alebo si len chcete vyformovať postavu, potom diéta nie je dobrým nápadom. Malá nadváha zdravie nezaťažuje, no ak začnete s diétou, je riziko, že si narušíte metabolizmus. To nestojí za to zbaviť sa nadváhy. Preto pri nadváhe radím aby ste sa pokúsili zmeniť životný štýl. Zdravšie jedlá, pravidelnosť, cvičenie. To postačí.

Ak neplánujete trvalú zmenu, nechudnite

Druhá dôležitá vec: Chudnutie je proces pre telo značne náročný. Najhoršie je to, že mnoho ľudí schudne a po nejakom čase zas priberú. Volá sa to jojo efekt. Tento výkyv je pre zdravie mimoriadne škodlivý. Mnoho odborníkov a lekárov varuje: opakovane schudnúť a pribrať je pre zdravie horšie, než zostať tučným.

Preto odporúčam, aby ste sa o zmeny pokúsili až potom, čo si budete celkom istí, že ste rozhodnutí vytrvať. Zmeňte životný štýl, ale nerobte tvrdé opatrenia. Až keď si budete istí, potom začnite naozaj.

Najspoľahlivejším ukazovateľom toho či sa máte pokúsiť robiť zmeny v životospráve je obvod pása. Ženy s pásom 88 a väčším a muži s pásom cez 100 centimetrov a väčším majú dôvod niečo začať robiť. Pokiaľ máte pás menší, zmeňte životný štýl podľa všeobecných odporúčaní. Ak to spravíte, váha pôjde dolu. Nie rýchlo, zato však zdravo.

Viem, mnohí sme netrpezliví. Chceme rýchle výsledky. Rýchle chudnutie sa vám však vypomstí. Je podstatne vyššia pravdepodobnosť, že ak budete chudnúť rýchlo, nemáte tie správne ciele. Ak totiž sledujete len dokonale štíhly pás, je zle. Čo potom, keď budete štíhli? Zas sa budete nadžgávať rezňami? To by sa aj brucho rýchlo vrátilo…

Preto je dôležité, aby ste boli trpezliví a sledovali zmeny v životnom štýle cez prizmu zdravotných výhod. Tento motív vám totiž aj potom, čo sa vám podarí dostať váhu do normálu. Zostane vám potom dôvod jesť zdravú a ľahkú stravu a pravidelne cvičiť. No a tieto návyky zas upevnia vašu štíhlu postavu.

Viete ako máte chudnúť?

Vždy mi je ľúto, keď vidím ľudí, ktorí sa pokúšajú zhodiť bez znalostí. Je ich nesmierne veľa. Povedia vám netrpezlivým hlasom: „Ako schudnúť?“ Ale jedným dychom dodajú „ale mám čas len 10 minút, tak mi to povedzte stručne“. To je klasika.

Bez znalostí sa dostanete do nepríjemnej situácie.

  1. Chcete zraziť váhu.
  2. Neviete ako.
  3. Neviete, že neviete.
  4. Niečo teda skúsite. Neviete či to bude fungovať.
  5. Nefunguje to. Neviete prečo.
  6. Skúsite inú rýchlu radu.
  7. Nefunguje to…

A dokolečka. Toto je bludný kruh. Niečo ako keby vám zaviazali oči a vypustili vás do hory hľadať srnky. Kým budete strieľať naslepo, neviete čo trafíte a ani či ste niečo trafili. Iba že by kolega začal náhle vzdychať.

Preto skôr než začnete, by ste si mali celú vec prejsť. Musíte sa stať kompetentní. Vy musíte byť tým človekom, ktorý dokáže s prehľadom odpovedať nielen na otázku ako schudnúť, ale aj na tie bežné otázky:

  • Priberá sa z chleba?
  • Môžem piť kávu?
  • Mám cvičiť brušáky?
  • Či otázka za všetky: ako schudnúť?
  • Mám raňajkovať? Čo? Kedy?
  • Dá sa dosiahnuť cieľ bez cvičenia?

Tieto veci musíte mať jasné skôr, než vo svojom živote spravíte zmeny. Inak je riziko, že zavediete zmeny, ktoré vás budú stáť veľa úsilia. Neskôr zistíte, že ste poctivo a disciplinovane zaviedli do života nejakú óber kravinu a stratili veľa času.

Ako schudnúť rýchlo?

Tak táto otázka si zaslúži poriadnych pár faciek. Ten kto sa toto môže opýtať je totiž spravidla tučný. No a tučným sa nikto nestanete z noci na deň. To trvá mesiace až roky. Pred včerom vám nevadilo že ste tuční? Včera tiež nie? No dnes chcete výsledky, dokonca rýchlo. Je to reálne? Nie. Telesné procesy sú pomalé. Akákoľvek netrpezlivosť je len znakom veľkej nezrelosti a neznalosti…

Niekoľko ďalších faciek – tentoraz už presnejšie mierených a silnejších – by si však zaslúžil aj školský systém. Ako je možné, že zo školy vypadávajú ako „hotové“ deti, ktoré si síce možno hmlisto pamätajú Ludolfovo číslo, ale už možno ani nevedia, čo presne tých 3,14 znamená a na čo sú dobré. Zároveň však tieto deti majú hlbokú neznalosť o výžive, športe, medziľudských vzťahoch, či vo finančnej gramotnosti. Samá hlušina, česť výnimkám.

Môžete diétou dosiahnuť trvalé výsledky?

Je to podobné, ako keby ste chceli tlačiť fitloptu do kopca. Vytlačíte ju hore určite, ale potom budete musieť niečo spraviť, aby tam aj zostala. Podobné je to aj s chudnutím.

Schudnúť nie je zas až tak ťažké. Ak sa zapriete a pustíte sa do toho, získate niečo podobné, ako tempo. Idete v tom, život je nastavený. Po pár mesiacoch práce ste štíhli. To ste už hore. Výsledok je váš, fanfáry nepočuť. No teraz už netreba tak dávať pozor. Ako sa „uvuľňujú mravy“ tak sa často stane, že občas vynecháte tréning, inokedy si dáte dve zemiakové placky akože predtým by ste sa ich ani nedotkli. No a váha pomaly a iste začne stúpať.

Takže ak nechcete jojo efekt, mali by ste chudnúť takým spôsobom, ktorý vám umožní držať sa ho trvale. Do konca života. Takže rozumné je nezamerať sa na to ako schudnúť, ale hneď na to, ako si to dokážete udržať.

Ak ste totiž predtým žili spôsobom, ktorý z vás spravil tučko, je to signál. Tento životný štýl pre vás nie je vhodný. Robí z vás tučko. Keď sa k nemu vrátite, dostanete to, čo vždy – budete tučnieť.

Ktoré prípravky pomôžu?

Ďalšia klasická otázka sa týka barličiek. Čo môže pomôcť uľahčiť stratu hmotnosti? Nie je na tom nič zlé. Je rozumné hľadať skratky a pomôcky. Lenže:

  • To čo vám reálne pomôže zhodiť je spravidla zadarmo. Sú to znalosti. Ak viete, ako veci fungujú, viete ako ich uľahčiť. Zadarmo – ak do ceny nerátam čas, kým sa to naučíte. Pár hodín je minimum.
  • To čo vám určite nepomôže je za peniaze. V lekárňach, v reklame, v časopisoch… Všelijaké zázračné pilulky, nápoje, prístroje, recepty a diéty.

Takže tak. Najčastejšia otázka ľudí, ktorí chcú začať zhadzovať býva „kedy môžem mať prvú výnimku?“. Taká otázka signalizuje že tento človek síce chce výsledky, ale zároveň sa už priam trasie, aby mohol zas štopať. Asi si ľahko odvodíte, že takto vyzerá zrelý kandidát na jojo efekt.

Aké jedlá jesť?

Pokiaľ začnete zhadzovať váhu bez nejakých hlbších znalostí, asi sa budete zmietať v neistote medzi tým čo povedala jedna pani (JPP) a medzi tým čo ste čítali v časopise (ČVČ) alebo videli v reklame (VVR). Potom tieto pseudo znalosti využijete  v obchode

  • Budete voliť nízkotučný syr, ale v žiadnom prípade nie chudú bravčovinu. Pritom obsah tuku je zhruba rovnaký.
  • Budete kupovať extrudované chlebíky namiesto bežného chleba, aj keď na 100 gramov majú viac energie, ako bežný chlieb.
  • Budete kupovať nízkotučný jogurt a nevšimnete si, že je plný cukru.

A tak ďalej. Bez základných znalostí o potravinách máte problém. Preto je lepšie stať sa kompetentným. Naštudujte si túto problematiku. Je to otravná a neprehľadná látka. No keď to vydržíte, už nikto vás neopije rohlíkom.

Ako schudnúť do plaviek?

Nakoniec som si nechal ďalšiu z častých otázok. Ako schudnúť do plaviek? Čo je to za hlúposť? Plavky sú lacné. Ak potrebujete väčšie, kúpte si proste väčšie číslo. Predsa nebudete zhadzovať to starostlivo pestované brucho len kvôli plavkám za pár eur. A na nejaké necelé dva mesiace v lete.

Často sa nám zdá, že kým sa nikto nedíva, tak jedlo nemá žiadnu energiu. Prípadne že cez sviatky je povolené jesť koláčiky, pagáčiky, slížiky a to beztrestne prípadne s priznaním sa v búdke na polnočnej.

Jednoducho schudnúť do plaviek je ďalší z motívov, ktorý v septembri zanikne a už zas je dôvod štopať až do jari. No a potom sa zas o niečo tučnejšia než minulý rok pýtať zrkadielka: povedz že mi, ako sa za mesiac zmeniť z húsenice na motýľa?

Netrpezlivosť nás zožiera a ak zatúžime po štíhlejšej postave, potom ju zvyčajne chceme rýchlo. Že sa nedá? To nechceme počuť. K téme rýchlosti teda povedzme dve trocha odlišné veci – ako rýchlo sa dá chudnúť a ako sa dá schudnúť rýchlo. Nie, nie je to slovná hračka. Čítajte.

Ako schudnúť rýchlo

Prvá téma teda bude, ako na to, ak chcete zhodiť rýchlo, rýchlejšie, najlepšie hneď. Úplným základom bude, ak zaručíte, aby vaša energetická bilancia bola negatívna. Teda musíte menej prijať a viac vydať. Potom nastáva chudnutie. Žiaľ, nie je to vždy tak jednoduché. Aj keď totiž navodíte energetivcký mínus, môže sa stať, že nevhodne volené potraviny (sladkosti) budú chudnutie mariť. Často tým spôsobom, že sa budú ukladať na bruchu. Kilá môžu ísť opatrne dolu a brucha akosi neubúda. To je niekedy výsledok drastických diét.

Oplatí sa vám na to ísť trocha vedeckejšie.

  1. Začnite u lekára a overte si, či vaša obezita nie je spôsobená chorobou alebo liekmi. Ak áno, potrebujete možno zmeniť lieky, liečiť chorobu a nie zrážať kilá. Ste v poriadku?
  2. Zájdite na ergometriu. To je niečo ako vyšetrenie športovej výkonnosti. Plus si tam dáte odmerať stav tela. Pre vás budú na takom vyšetrení dôležité dve veci. Zistíte kde aktuálne ste. Koľko máte tuku a svalovej hmoty? Po zhodení budete vedieť povedať, či ste chudli slaninu, alebo svaly. Ale ergometria je vyšetrenie, v ktorom vám zmerajú a presne určia číslo, pri akej záťaži vaše telo najrýchlejšie chudne.
  3. Preštudujte si čo najviac o strave a o procese redukcie hmotnosti. Ak sa totiž budete riadiť zlým návodom, či diétou, výsledky vás neuspokoja.
  4. Relaxujte a zrušte zo života stres. Koľko sa len dá.
  5. Pravidelne cvičte a dodržiavajte stanovený režim.

Rýchlosť zhadzovania kíl významne podporíte, ak svoje telo uvrhnete do príjemného stavu. Šport, kvalitná strava, relaxácia. V správnej miere vám tieto zložky zaistia lepšie výsledky. A nebude to povestná voda, ktorá na začiatku každej diéty robí dojem straty kíl. Bude to prevažne tuk, ktorý sa vám podarí zhadzovať tak rýchlo, ako to vaše telo dokáže.

Ako rýchlo sa dá schudnúť

Druhá téma potom je, čo vám vlastne dovolí organizmus. Toto už je oveľa individuálnejšie. Bežne sa dá počítať zhruba s 2 až 4 kilami za mesiac. Ak ste tuční. Mladá žena, ktorej postava je takmer dokonalá si však nemôže robiť nádeje na takéto drastické straty. Naopak, 200 kilový chlap môže v prvej fáze stratiť 10 kíl za mesiac bez problémov.

Preto rýchlosť zhadzovania kíl nevieme stanoviť dopredu, musíte si ju skúsiť. Už spomenuté vyšetrenie ergometria vám však môže významne pomôcť. Veľa ľudí v snahe rýchlo dosiahnuť výsledky začnú tvrdo trénovať. Zumba, aerobic, beh. Neraz nevhodné cvičenie a často príliš intenzívne. Nielen že je tu riziko úrazu, ale čo je horšie, niekedy to nefunguje ani na to, aby ste zhodili tuk.

Vaše telo sa totiž správa inak ak bude kráčať rýchlou chôdzou, ako keď bežíte. Pri každej z týchto záťaží sa inak zaisťuje energetické krytie. Niekedy sa používa viac zásobného cukru, inokedy sa ako palivo použije tuk. Práve o ten nám ide. Ten chcete páliť. Potom budete rýchlo chudnúť. No a kedy sa to stane? Kedy telo páli tuk? To vám povedia u lekára.

Všeobecne platí, že tuk sa páli keď idete asi na 60 až 70 percent maximálnej tepovej frekvencie. Tu je to popísané ako vypočítať maximálnu tepovú frekvenciu – no tieto čísla sú len orientačné. Platia pre mnohých. Nie pre všetkých. Ak chcete schudnúť rýchlo, dajte sa vyšetriť.

Meňte cvičenie, ak chcete rýchlejšie výsledky

Naše telo je neuveriteľne prispôsobivé. Ak začnete chodiť na prechádzky, veľmi rýchlo vám chôdza prestane robiť problémy. Pár výletov a zistíte, že chôdzu ani nepovažujete za záťaž. Telo sa prispôsobí. Aby ste pálili dosť energie, budete musieť pridávať intenzitu. Buď chodiť rýchlejšie, alebo trebárs do kopca.

Proti tomu sa najlepšie ubránite tak, že po niekoľkých týždňoch cvičenia zmeníte tréning. Chcete zhodiť rýchlo? Bicyklujete pritom? O pár týždňov prejdite na chôdzu. Potom presedlajte trebárs na orbitrek. Neskôr si dávajte plávanie. Týmto pritlačíte telo, aby sa neprispôsobovalo. Navyše bude váš tréning aj oveľa komplexnejší.

Zhodiť rýchlo teda môžete, ale stále pamätajte, že základom je strava. Šport straty telesného tuku podporí. Ale strava ho začne. Jedzte pravidelne. Jedzte kvalitne. Buďte kompetentní. Potom sa vám podarí rýchlo schudnúť.