Zdravší životný štýl bez diéty

Máte vyvážený príjem nielen energie ale aj radosti?

Kto chce schudnúť, spravidla sa rýchlo dostane ku definícii. že energia musí byť vyvážená. Aby ste stratili kilá, musíte menej energie prijať a viac vydať. Táto jednoduchá formulka na chudnutie však v praxi naráža na viacero problémov.

Už od narodenia sa jedlo spája s pocitom bezpečia a uspokojenia. Neraz aj istoty. Navyše materské mlieko je sladké.

Jedlom liečime smútok, depresiu i stres

Je časté, že ľudia, ktorí majú depresiu siahnu po sladkostiach. Nemusí ísť o vážnu depresiu, jednoducho niečo sa nepodarí a tak sa potešíme aspoň niečím dobrým. Je to normálne. Ak to robíte len občas, tak je to dokonca celkom účelný nápad. Niekedy sa to však môže stať návykom. Ak potom človek má zlé obdobie, môže pribrať.

Keď máme problém, môže jedenie pomôcť zmierniť napätie. V strese sa totiž „zatvára“ tráviaci systém a aktivujú sa svaly. No telo má všetky procesy prepojené. Ak ho donútite niečo zjesť, dočasne sa tak stres zníži. Žiaľ, dočasne. Po najedení ste v strese znova. Navyše v strese trávenie nefunguje ako má…

V týchto situáciách pokrm slúži na odreagovanie. Pomáha nám vyviaznuť z ťaživej situácie aspoň na chvíľu. Pomôže zabudnúť, alebo odkloní myšlienky aspoň na chvíľu niekam preč.

Jedlom plníme prázdnotu

Iným príkladom môže byť nuda. Stačí, aby ste večer nemali žiadne plány. V televízii spravidla veľa záchrany proti nude nenájdete. A tak možno chodíte po byte a hľadáte, čo by ste si zobli. Ak v chladničke nájdete niečo dobré, dáte si.

Možno sa aj pokúšate odolať. Možno okolo slaných tyčiniek chodíte najskôr opatrne. Ale neskôr „nevydržíte“ a už sú vo vás.

Jedenie môže takto byť príjemným vyplnením pár sekúnd voľna, či ľahkej nudy. Aj tu platí – ak sa z toho stane návyk, je zle. Človek pred televízorom je nastavený na prijímanie. Chce prijať zábavu, napätie, príbeh. Ak sú poruke pukance, popadajú dovnútra o to ľahšie, o čo menej vás televízor baví.

S jedlom sa tešíme

No a nesmieme zabúdať ani na opačnú možnosť. Ste na návšteve, kde je dobrá zábava. Prečo si ju nevylepšiť pohárom vína a skvelými obloženými chlebíčkami? Aj tu môžeme potravou zlepšovať našu emocionálnu bilanciu. Asi máme v povahe chcieť stále viac. Aj keď je to už za hranicou, kde sa nedá.

Nájdite si zdroje radosti

To sa ľahko napíše a už ťažšie povie. Ale naozaj je dobré zamyslieť sa nad pojmom emocionálna bilancia.

Aj v emóciách máme niečo ako príjem a výdaj. Dobré a zlé.

  • Strava a pohyb sú tak trocha protiklady. Strava energiu dáva, pohyb ju míňa.
  • Námaha a radosť môžu byť v emocionálnom svete podobné protiklady. Námaha často dáva možnosť vytvárať radosť.

Dobrý pocit, skvelá nálada, eufória, orgazmus, nadšenie, hrdosť. To sú pocity, ktoré je fajn zažiť. Lenže ako na to? Len radosť stále sa prežívať akosi nedá. Zunovala by sa nám a chcel by sme väčšiu. Naše telo je nastavené skôr na neutrál s miernym trendom k mínusu. Toto je dôležité, preto ešte inými slovami:

Ak sa o nič nesnažíte, vaša neutrálna nálada sa postupne automaticky zhorší na zlú.

S tým sa nedá nič robiť. Je to fakt. Náladu totiž ovplyvňuje nielen to, čo robíme a čo sa robí okolo nás. Riadia ju aj rôzne chemické pôsobky. Mozog je riadený chemikáliami a tie sa po nejakom čase minú. Potom treba pár hodín čakať, kým sa vytvoria nové.

Skúste si pustiť 3 dobré komédie po sebe. Už druhá vás nerozosmeje. Chémia v mozgu vám vydrží maximálne dve hodiny.

Ak teda hľadáte východisko zo zlej situácie jedlom, budete veľmi ľahko priberať. Jedlo totiž situáciu nerieši! Ak situácia pretrváva, pretrváva aj dôvod, prečo si zas dať jedlo na „odreagovanie“. Lepším spôsobom je preto začať čo najskôr riešiť. Zmeniť situáciu v ktorej sa nachádzate. No a najlepšie: ako sa môžete dostať ku radosti iným spôsobom, než maškrtami.

  • Môže to byť aktívna záľuba, koníček. Námaha je striedaná radosťou. Je overené, že to funguje.
  • Niekedy je ale lepším nápadom hľadať príčiny problémov a riešiť ich. Ak ste v zlej pracovnej, či životnej situácii, riešte to prednostne. Poraďte sa s niekým, kto v probléme nie je. Niekedy, keď sme v strese, nedokážeme jasne myslieť. Nevidíme ani celkom jasné možnosti riešenia. Volá sa to katatýmne skreslenie myslenia. Myslenie je deformované pod vplyvom silných emócií ako strach, stres, zlosť.
  • Inokedy môžu byť zdrojom problémov ľudia. Často jeden jediný človek – možno manipulátor, alkoholik, chrapúň alebo hysterka. Ten môže strpčovať životy mnohých ľudí. Pritom všetci môžu mať pocit, že opustiť ho nie je možné a že uviazli v neriešiteľnej situácii.

Jednoducho ak máte pocit, že sa vám nedostáva priaznivých pocitov, dajte si to ako úlohu. Vyriešte to. Niekedy po vyriešení problémovej situácie zanikne aj návyk jedávať dobroty. Následne človek začne chudnúť.

Preto je dobré pozorovať, prečo idete jesť ďalšie jedlo. Z hladu? Alebo pre radosť? Ak pre radosť, tak pozor. Aby vám ju obezita rýchlo neskazila.

Je možné, že váš mozog túži po nejakom zaujímavom podnete. Nech to nie je čokoládová tyčinka!

Leave a reply

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Close this popup

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.

Prejsť na panel nástrojov