6 dôvodov, prečo sú polievky pri chudnutí nevhodné

Občas sa ma ľudia pýtajú, prečo v knihe o chudnutí o polievkach takmer nič nepíšem. Je to pravda a polepším sa, v štvrtom vydaní to doplním. Dovtedy si povieme aspoň niečo. Pri chudnutí sa mi polievky skôr neosvedčili. Hneď vyrátam zoznam dôvodov.

Gazdiná, ktorá nepracuje môže celý deň variť. Bude sa na polievky pozerať inak, ako zamestananý muž (či žena), ktorý varí preto, že inak by musel jesť fastfood. A chce mať varenie rýchlo z krku.

Polievka je z gumy

Pri chudnutí musíme aspoň zhruba vedieť povedať, koľko energie a živín má jedlo. Polievka pri chudnutí však zostáva veľkou neznámou. Podľa toho, ako a čo z nej naberiete, môže to byť veľa aj málo. Vážiť sa nedá. Toto je prvý nepríjemný problém, ktorý sa dá obísť. Viem, pri zeleninovej polievke nemusíte uvažovať o tom, koľko zjete. Pri trocha hustejších polievkach však už treba dávať pozor, pretože tanier samotný môže dodať polovicu živín, ktoré máte prijať, ako jedlo. Prípadne hustejšia šošovicová, či fazuľová polievka môže len v jednom tanieri mať viac energie, než pri chudnutí treba.

Mastnota

Zákernou je aj masť. Len si skúste na tanier dať lyžičku olivového oleja. Ak je to „prázdna“ zeleninová polievka, je to veľmi dobrý nápad. Žiaľ, aj takéto malé množstvo oleja na polievke takmer ani nevidieť.

Takto vyzerá lyžička oleja v tanieri. To je 5 až 8 gramov tuku. To je množstvo tuku, ktoré v rámci jedného jedla môžete, dokonca by ste mali zjesť. Nie však oveľa viac. Ak navyše jete aj iné veci, mäso, alebo iné tuk obsahujúce potraviny, potom aj takáto polievka môže byť problém. Pokiaľ vás to zaujíma, pozrite si aj môj starší článok o polievkach pri chudnutí, kde sú tiež fotky, ako vyzerá tuk na tanieri podľa množstva. Ono sa to dosť zle fotí tak, aby to bolo jasne vidieť.

Pokiaľ je polievka jediná zložka jedla, potom je asi 10 gramov tuku v poriadku. Ak vás ale čaká aj druhé jedlo a v ňom nejaký tuk, tak sa to spolu zráta. A to už nie je nič čo by sme chceli.

Zloženie

Polievky sa „vylepšujú“ spravidla zložkami, ktoré pri chudnutí nie sú v zozname odporúčaných.

  • Zápražka znamená pridať múku. Ak je jej málo, v poriadku. Hustejšie polievky už ale bude lepšie započítať do príjmu.
  • Alebo taká opečená cibuľka. Neopečiete ju bez tuku.
  • Alebo maslo. Dodá polievke lahodnú chuť a jej energetickú hodnotu môže obratom zvýšiť.
  • Rôzne kúsky v polievkach tiež nebývajú „nevinné“. Knedlíčky, cestoviny, písmenká. Aj tu platí – málo je v poriadku, viac treba zarátať. Ale ako chcete odvážiť koľko cestovím je v tanieri?

Soľ

Väčšina obéznych ľudí má vysoký tlak. Preto by mali ísť celkom bez soli. Polievka bez soli je ako ryba bez disciplíny. Nechutí. Dá sa to oklamať rôznymi bylinkami, použitím „srdciarskej“ soli. Ale trebárs polievky zo sáčku sú celkom nevhodné. Zvýšia tlak a v tele zadržia viac vody.

Príprava

Posledný argument „proti“ polievkam je celkový čas prípravy. Viem, že pre veľa gazdiniek bude to čo napíšem smiešne. Ale polievka sa varí nejakých 10 až 30 minút. Podľa druhu aj viac. Žiaľ, OKREM toho musím pripravovať aj jedlo. To násobí čas prípravy jedla. Preto polievky nevarím. Viem, že sa dá aj nasypať do vody mrazenú zmes, korenie, povariť chvíľu a hotovo. Ale sú to minúty navyše. No a navyše trebárs varená mrkva nie je pri chudnutí vhodná vo väčšom množstve. Má príliš vysoký glykemický index.

Je iná situácia, ak sa rozhodneme polievku podávať ako hlavné jedlo. Spravte si šošovicovú a stoknite do nej vajce. Také jedlo je fajn, príjemne sa varí a nasýti vás. Len to chce aspoň zhruba odhadnúť, koľko je vhodné zjesť…

Ak máte polievky radi, varte si ich, mnohé sú vhodné

Pokiaľ vám polievky chutia, varte ich aj keď chudnete. Určite nebude problém so žiadnou polievkou, ktorá je „prázdna“. Zelenina v akomkoľvek množstve (nie mrkva), paradajková, špenátová a podobne. No musí zostať prázdna.

  • Ak do paradajkovej dosypete 2 lyžice cukru (ako ja kedysi) a deci smotany, už to nie je polievka ale značne nevhodné jedlo.
  • Ak si spravíte zo špenátu 3 taniere polievky bez zápražky a smotany (s mliekom) teda s minimom tuku zjete to, je to celkom v poriadku.
  • Ak v polievke bude zopár zemiakov, cestoviny, či knédličky, zarátajte ich už do príjmu ako prílohu.
  • Kontrolujte množstvo tuku na hladine. Mäsovú polievku je najlepšie zbaviť tuku úplne. Až nakoniec na tanier dajte lyžičku kvalitného olivového oleja. Je to vhodnejší tuk, než hodinu varený živočíšny z polievky.

Čokoľvek hustejšie už vyžaduje vašu pozornosť. Pozornosť v zmysle že je dobré trocha premyslieť koľko surovín šlo do hrnca a koľko tanierov by bolo asi tak vhodné spraviť z hrnca, aby jeden (alebo dva) bol vhodný ako hlavné jedlo.

Príkladom môžu byť pečeňové knédličky. Kačasie pečienky sú takmer bez tuku. (Nediskutujme teraz o tom, že vnútornosti sa nemajú jesť. Nie, nemajú!) Trocha strúhanky, ak chcete, spravte si celozrnnú. Vajce. Nič, čo by bránilo chudnutiu. Spravte si mäsovú polievku, mastnotu z nej úplne odstráňte. V tanieri mastnotu doplňte lyžičkou olivového oleja. Vhodné množstvo pečeňových knédličkov – také, aby vám dali energiu ako celé jedlo. Potom aj takáto polievka má svoje miesto pri chudnutí.

Ale uvidíte, že je okolo toho veľa roboty a premýšľania. Preto polievky nevarím. Z pohodlnosti.

Napíšte komentár