3 dôvody prečo sa chudnutie často zastaví

Stáva sa to bežne. Chudnete. Týždne plynú. Zrazu chudnúť prestanete. Prečo? Keď si v duchu opakujete podmienky, ktoré treba dodržiavať, všetko plníte. Jedávate primerané množstvo jedla, pravidelne sa hýbete, znižujete stres, spíte… Napriek tomu sa po pár týždňoch alebo mesiacoch môže stať, že sa chudnutie zastaví.

Najčastejšie to býva spôsobené jedným z troch nižšie popísaných dôvodov. Alebo ich kombináciou.

Dôvod 1: Stále rovnaký pohyb (šport) pri chudnutí

Tento tip sa týka všetkých, ktorí používajú jeden druh športovej záťaže. Je celkom jedno, ktorý druh športu si vyberiete. Ak je to chôdza, bude vám fungovať. Po pár týždňoch však zistíte, že máte lepšiu kondíciu. Na to, aby ste sa zadýchali, či dosiahli určitú tepovú frekvenciu musíte ísť stále rýchlejšie.

Po istom čase už chôdza prestane stačiť. Aj veľmi rýchlu zvládnete s prehľadom a museli by ste ísť do kopca, aby ste sa zadýchali rovnako, ako na začiatku, keď ste začínali chodiť.

Podobné to je s akýmkoľvek športom. Preto ak chcete zhodiť, je lepšie zaťažovať telo stále iným druhom športu. Po pár týždňoch na orbitreku je vhodné začať chodiť. Po pár týždňoch chôdze trebárs bicykel. A podobne.

Preto je lepšie zaplatiť si vstupenku do fitcentra, ako kúpiť si domov jeden cvičiaci stroj. Čoskoro prestane pre vás fungovať a znechutí vás to.

Dôvod 2: Postupné uvoľňovanie škrtidiel

Pri chudnutí stále dávame pozor, čo jedávame. Už zakrátko viete odhadnúť, ako má porcia vyzerať. Tento odhad je úplne dostatočná mierka. Netreba presnosť. mali by ste zjesť trebárs 85 gramov chleba? Či zjete 82 alebo 91 gramov chleba, na tom naozaj nezáleží.

Akonáhle si to človek uvedomí, prestane dávať pozor. Na ploche pár týždňov sa nič nedeje. Výsledkom je, že si po gramoch začneme pridávať. Ak môžem zjesť 90 gramov chleba, plus mínus si doprajem. Spravidla plus. A tak o pár týždňov aj bez váženia odhadnete 100 gramov ako vhodné množstvo. Naozaj nevadí. O pár týždňov má krajec 120 gramov. Vy si myslíte, že je to stále OKOLO 85 gramov plus mínus. A chudnutie sa zastavuje.

  • Jednoducho je celkom bežné, že si postupne uvoľňujeme normy. Stáva sa to hlavne pri jedlách, ktoré máme radi, chutia nám. Porcie sa pomaly zväčšujú. Kým ide o mierne kolisanie v odhade, je to v poriadku. Ak ale začnú porcie stále pomaly rásť, objaví sa to aj na pupku.
  • Inokedy ku správnej strave začnú pribúdať výnimky. Je horúčava, tak si dám zmrzlinu. Je zima, tak varené víno. Aj pri výnimkách platí – kým sú výnimkami tak sú v poriadku. Sú spestrením. Ak ale denne absolvujete výnimku, tak to vlastne už ani nie je výnimka. Skôr denná prax. A to už v poriadku nie je. Uvidíte to na opasku.

Keď máte problém s nadváhou, žiaľ, budete musieť celý život rôzne škrtiť uzdu svojej túžbe jesť. Regulácia množstva a druhu jedla je nutná.

Dôvod 3: Príliš málo jedla

Niekedy sa držíme zásady „čím viac, tým lepšie“. Pre chudnutie stačí, ak energetický príjem znížite asi o 2000 kJ za deň oproti normálnemu. To je stále pomerne dosť veľa jedla a budete pritom chudnúť možno tempom 2 kilá mesačne.

Niektorí si však povedia, že ak znížia jedlo drastickejšie, budú chudnúť rýchlejšie a viac. To je pravda. Prvé týždne to naozaj platí. Potom však s prekvapením zistia že sa chudnutie zastavuje. Jedia vtáčie porcie a odmenou za to je spomaľujúci sa metabolizmus. Ten sa postará o to, že sa chudnutie začne zastavovať a taký človek je v pasci.

  • Jesť viac znamená že hneď začne priberať.
  • Jesť málo znamená, že nechudne.
  • Jesť ešte menej znamená takmer hladovku.

Táto situácia nemá riešenie, ktoré by sa vám páčilo. Treba začať jesť viac. Aj za cenu, že váha nejaký čas pôjde hore. Ďalej obmedzovať jedlo totiž znamená ísť smerom k mentálnej anorexii a ešte väčšiemu prehĺbeniu pasce.

Môžete využiť tento jedálniček na chudnutie aby ste mali odkiaľ začať. Neskôr sa naučíte, koľko jedla máte zjesť.

Ako teda chudnúť a neblbnúť?

Dodržiavajte overené zásady a správajte sa zrelo. Zrelé správanie znamená, že sa zmierite s faktom, že telo má určité limity. Neprospieva mu hlad ani nevhodné jedlo. Potrebuje pohyb aj relaxáciu.

  • Jedzte s mierou. Jedzte normálne množstvo jedla, len o málo menej, ako by pre vás bolo vhodné.
  • Jedzte menšie porcie jedla častejšie. Veľké množstvo jedla zjedené naraz v dvoch až troch jedlách za deň sa oveľa ľahšie podpíše na veľkosti brucha.
  • Cvičte pravidelne. Meňte športovú záťaž. Niekedy nech to je kruhový tréning, inokedy bicykel a inokedy chôdza.
  • Investujte čas do vzdelania. Je pre vás výhodné, ak budete rozumieť tým na prvý pohľad ťažkým témam ako sú bielkoviny, sacharidy či tuk.

Napíšte komentár