Zdravší životný štýl bez diéty

Dukanova diéta – áno či nie?

S Dukanovou diétou zaručene schudnete. Dukanova diéta vám zabezpečí, že nebudete stačiť pridávať diery na opasku. Dosť sa o nej hovorilo v minulosti, stále je skloňovaná aj dnes. Pravda je, že ako každá iná diéta vás zoštíhli a schudnete na nej. Je však aj taká zdravá? Je Dukanova diéta naozaj pre vás ten správny výber, keď sa rozhodujete chudnúť? V ďalších riadkoch si to rozmeníme na drobné.

Čo je vlastne Dukanova diéta?

Nuž, volá sa tak preto, lebo s ňou prišiel ako s novým hitom na chudnutie francúzsky praktický lekár a dietológ Pierre Dukan. Vyvíjal ju údajne plných 30 rokov, ale verejnosti poodhalil jej tajomstvá až v magickom roku 2000. Ak cítite ironický podtón, nie ste ďaleko od pravdy. Ale radšej dajme emócie bokom a poďme sa na celú vec pozrieť triezvym, racionálnym okom.

Princíp Dukanovej diéty spočíva v zásade v tom, že sa papajú v podstate len jedlá s nízkym – lepšie povedané, takmer žiadnym – podielom sacharidov. Jednoducho, ako napokon pri každej diéte, niečo môžete a niečo máte prísne zakázané. Pri Dukanovej diéte je povolených presne 100 potravín. Žeby ďalšie magické číselko?

Ehm…ja viem, sľuboval som racionalitu. Tak poďme na to teda s primeranou úctou. Veď Dukanova diéta pomohla schudnúť takým človiečikom ako sú Jenifer Lopez či vojvodkyňa Kate Middleton, manželka britského princa Williama. A to nie sú len tak hocijakí ľudia!

Ako sa chudne s Dukanovou diétou?

Pán Dukan svoju diétu rozdelil na štyri fázy. Podľa jeho vlastných slov sú navrhnuté tak, aby naštartovali, zrýchlili a nakoniec aj udržali váš metabolizmus na vysokých obrátkach. Ak dodržíte všetko, čo Dukanova diéta predpisuje, nenastane vraj žiadny jojo efekt. Aké sú teda spomínané štyri fázy Dukanovej diéty?

Dukanova diéta – prvá fáza

Prvá fáza má hrozivý, ale sebavedomý prívlastok útočná. Preto, lebo v prvej línii a priamo pod brutálnou paľbou sa ocitajú vaše prebytočné kilogramy. Otvárajú ťažkú defenzívu a utekajú od vás rýchlo preč. Schudnúť môžete 5 kíl za 10 dní. V prvej fáze Dukanovej diéty môžete jesť len bielkovinové jedlá. Nič iné! Ale pozor, musíte si vybrať z presne určeného zoznamu povolených potravín (v prípade, že by vás zaujímalo, o aké potraviny ide, ich ilustračný zoznam nájdete v závere tohto článku)! Musíte, samozrejme, piť veľa vody a keďže vám budú chýbať niektoré vitamíny…urobíte dobre, keď nahopkáte do lekárne a urobíte si slušnú zásobu syntetických vitamínových výživových doplnkov.

Dukanova diéta -druhá fáza

Ideme ďalej: na fázu druhú, ktorá sa zvykne prezývať aj výletná! Teraz už môžete k bielkovinám pridať aj zeleninu, ale len každý druhý deň. Pozor, nie všetky druhy zeleniny sú vhodné, tiež treba pozrieť na zoznam povolených potravín! V druhej fáze môžete zotrvať v podstate ľubovoľne dlho, aj niekoľko mesiacov. V podstate, až kým neschudnete na želanú hmotnosť. Je to jednoduché. Proste budete iba každý druhý deň striedať čisto bielkovinové dni s bielkovinovo-zeleninovými dňami. To je všetko! Vlastne ešte čosi: keďže vám pri takom obmedzenom počte potravín budú pravdepodobne chýbať nejaké tie nepostrádateľné živiny…zvyknite si pre istotu do tej lekárne hopkať radšej pravidelne!

Dukanova diéta – tretia fáza

Tak tejto fáze dal pán Dukan názov konsolidačná. Pretože jej cieľom je údajne zabrániť jojo efektu. Ak neviete, ako dlho musíte zotrvať v konsolidačnej fáze, platí na to jednoduchý vzorec. Každé schudnuté kilo znamená 10 dní v konsolidačnej fáze.

Ak ste teda „stopili“ napríklad 15 kíl špeku, v konsolidačnej fáze Dukanovej diéty musíte zotrvať presne 150 dní! Ani od deň menej, ani o deň naviac! Však je to púhych 5 mesiacov, to hravo dáte! Každopádne, už preventívne ale nezabudnite cupkať do tej lekárne…

No, ale aby sme neodbočili: konsolidačná fáza vám povoľuje trochu sa rozšupnúť! Môžete do jedálnička pridať jeden kus alebo misku ovocia denne (ale pozor, nesmie to byť hrozno ani banán), dva krajce chleba (najlepšie celozrnného, samozrejme) a 50 gramov tvrdého syra. Mäkký nemajú rady ženy a hlavybôľ spôsobujú i nejednému mužovi, takže…platí striktné nie!

Ospravedlňujem sa, zabudol som, chceli sme to poňať seriózne. Dvakrát týždenne môžete aj niečo s obsahom škrobu – cestoviny, ryžu, zemiaky. Nie však viac ako 200 až 250 gramov. No a ešte sme zabudli: raz za týždeň to chce čisto bielkovinový deň. Za odmenu si potom môžete uštedriť jeden deň v týždni, v rámci ktorého sa môžete obžrať dosýtosti, čoho len chcete! No nie je to skvelé?

Dukanova diéta – štvrtá fáza

Ak sa dostanete až sem, tak sa máte na čo tešiť! To už je povolené obžierať sa dosýtosti tak, ako pred časom, keď ste ešte diétu nedržali! Teda…vlastne pardon, pán Dukan odporúča síce papať všetko a už nič nezakazuje, ale navrhuje stravovať sa zdravo, zdravo aj žiť a hlavne pohybovať sa. Už nie sú potrebné výživové doplnky z lekárne! Takže čosi aj ušetríte a budete plní elánu , chuti do života a budete sršať zdravím! Ale…

A teraz to ale!

Dlhými mesiacmi takejto drastickej a jednostrannej diéty si môžete poškodiť niektoré parametre svojho zdravia. Možno aj závažne! Možno aj natrvalo!

Nie je to žiadna sranda, na Dukanovou diétu už na svete doplatilo mnoho nešťastníkov bažiacich po vytúženej štíhlej postave. Tých, ktorí chceli schudnúť. Lenže chudnúť neznamená ubližovať si.

Chudnúť treba rozumne. Rozmumne znamená racionálne. Najlepšou cestou k schudnutiu je teda logicky racionálna strava. Samozrejme, bez istých obmedzení to nepôjde. Ale ak si chcete zachovať zdravie, byť plní elánu a chuti do života, ako sme písali vyššie, choďte radšej touto cestou.

Je istá, spoľahlivo vyšliapaná, ale hlavne overená a odobrená odborníkmi na dietológiu, ktorí vedia, čo hovoria, aj čo robia. Ale hlavne, nepúšťajú do sveta nezmysly, ktoré vám môžu poškodiť zdravie!

Je Dukanova diéta zlá?

Predchádzajúci odstavec túto otázku v podstate rozumne – teda racionálne – zodpovedal. Ale predsa. Ak sa pýtate, či sa dá na Dukanovej diéte schudnúť, tak odpoveď znie, že samozrejme áno. Schudnúť sa dá.

Otázkou ale zostáva, či je na to potrebné prijímať dlhodobo len bielkoviny a drasticky znížiť príjem sacharidov? Poprední svetoví dietológovia vám odpovedia jasné NIE!

Sacharidy totiž tvoria najdôležitejšiu zložku jedálnička každého človeka, stravujúceho sa racionálne. Čiže aj toho, čo práve chudne. Naopak, nadmerný príjem bielkovín dokáže byť aj zdraviu škodlivý.

Podľa Britskej dietetickej asociácie je Dukanova diéta na prvom mieste v zozname diét, ktorým dôrazne odporúča úplne sa vyhnúť. Ak neveríte, čviriká o tom napríklad aj anglická Wikipedia v článku o Dukanovej diéte.

Neexistuje žiadna vedecky podporená hypotéza ani teória, ktorá by dala za pravdu pánu Dukanovi, a ktorá by potvrdzovala prínosné zdravotné účinky Dukanovej diéty. Práve naopak, odborníci varujú pred zdravotnými rizikami.

Ak z celej palety možných potravín umelo „vyseknete“ len určitú skupinu, ktorú potom dlhodobo papáte, nečakajte, že budete zdraví. A ak máte dobrú genetiku a vaše telo takýto drastický zásah do svojho chodu unesie, počítajte s nežiaducimi účinkami.

Napríklad budete mať sucho v ústach, z ktorých vám bude navyše vychádzať nie práve osviežujúci dych. A pripravte sa aj na takú radovánku, akou sú časté zápchy. Ak Dukanovu diétu zvládnete držať dostatočne dlho, nuž, naučíte sa poriadne tlačiť! A možno si nakoniec vytlačíte aj nejaké tie hemoroidy!

Dietológovia a lekári varujú aj pred tým, že vysokobielkovinová diéta je vysoko nedzravá! Minimálne nebude lichotiť vašej pečeni, ani obličkám!

A môže byť dokonca aj smrteľná! Konkrétne, ak by ste náhodou trpeli genetickou poruchou zvanou deficit ornitin-transkarbamylázy (OTC – Ornitine Transcarbamylase Deficiency).

V tomto prípade, prijímanie vysokého množstva bielkovín môže zapríčiniť nahromadenie amoniaku v tele, čo môže spôsobiť vážne škody. Zahraničné média prišli už dávnejšie so senzačnou správou o prípade muža, ktorý takmer zomrel po jedle s vysokým obsahom bielkovín počiatočnej fázy Dukanovej diéty. Takýchto prípadov sa však, žiaľ, na svete stalo viac.

Dukanova diéta? Jednoznačné NIE!

Snáď vás predchádzajúce odstavce dostatočne odstrašili! Ak nie, tak ešte pridajme, že ide podľa odborníkov na výživu o veľmi nevyváženú a drastickú diétu! V žiadnom prípade ju neodporúčajú ako vhodný spôsob dosiahnutia optimálnej hmotnosti. Takže znovu: ak chcete chudnúť, začnite radšej s racionálnou stravou! Ak to myslíte so zhadzovaním prebytočných kilogramov vážne, skúste začať chudnúť napríklad s pomocou takejto BMI kalkulačky.

Neprebehol – a ani neprebehne, pretože by to nemalo zmysel – žiadny vedecký výskum, ktorý by podporoval Dukanovu diétu. A neexistujú ani žiadne klinické štúdie, ktoré by hodnotili účinnosť a bezpečnosť Dukanovej stravy.

Keby existovali, dopadli by veľmi zle! Ale hlavne, keby existovali, asi by sa proti vedcom vzbúrili ochrancovia ľudských práv. Inými slovami, seriózny dietológ na vás nebude skúšať nič, o čom dopredu vie, že vám môže poškodiť zdravie!

No a perlička na záver: pána Dukana verejne odsúdila aj francúzska lekárska akademická obec za porušovanie a nekritické komentovanie oficiálnych lekárskych dietologických pokynov.

Stačí? Hádam stačí! Ak chcete chudnúť, tak žačnite zdravo a rozumne! Prajeme veľa úspechov.

Ak predsa nestačí, nech sa páči, tu je zoznam povolených potravín pri Dukanovej diéte:

Bielkovinové jedlá:

Hovädzia sviečková, Chudá šunka, Chudé hovädzie kóšer párky, Chudé bravčové kotlety, Chudé plátky hovädzej roštenky, Bravčová panenka, Chudá slaninka, Sójová slanina, Hovädzí steak – bok, viečková, Teľacie kotlety, Teľacie scaloppini, Mäso z diviny.

Kuracie, morčacie a prepličie mäso, Morčacie a kuracie párky – s nízkym obsahom tuku, Kačacie mäso – chudé.

Treska, Platesa, Halibut, Haringy,  Makrela, Losos, Tuniak.

Mäkkýše, Krabie mäso, Račie mäso, Homár,  Krevety, Chobotnica, Ustrice, Škľabky.

Seitan, Sójové potraviny, Tofu.

Nízkotučný tvaroh, Tvrdý syr, Odtučnené mlieko, Grécky jogurt so zníženým podielom tuku, Nízkotučná ricotta, Kyslá smotana so zníženým množstvom tuku.

Zelenina:

Artičoky, Špargľa, Fazuľové klíčky, Cvikla, Brokolica, Ružičkový kel, Kapusta, Mrkva, Karfiol, Zeler, Uhorka, Baklažán, Čakanka, Fenikel, Zelené fazuľky, Kale, Rukola, Huby, Ibištek, Cibuľa, Pór, Šalotka, Tekvica, Reďkovky, Rebarbora, Špenát, Paradajky, Kvaka, Žerucha, Cuketa.

Dodatok:

Aby sa nezabudlo, povolená je aj pšenica a olivový olej.

Varovanie na záver!

Žiadny zo svetovo uznávaných odborníkov na dietológiu a výživu nepovažuje stravu založenú na takomto obmedzenom zozname potravín za vyváženú a zdraviu prospešnú! Rozhodnutie je ale v konečnom dôsledku na vás.

Ak môžeme predsa poradiť, chudnite radšej zdravo!

Leave a reply

Ilustračné fotografie pixmac.sk a dreamstime.com

Motivačný kurz chudnutia

E-mail vám pripomenie váš zámer a navrhne, čo robiť.
Overte si, že to fakt funguje.

  • 10 dní budete dostávať tipy a inštrukcie.
  • Ak ich dodržíte, merateľne schudnete.
  • Kurz je zadarmo.
Close this popup

Stačí zadať e-mailovú adresu

Vložte svoj e-mail a za chvíľu dostanete kontrolný majl. Ten potvrdíte a v tej chvíli kurz začína.

Prejsť na panel nástrojov